GESTALTTERAPEUTEN
Menu
  • NYHETER
  • ARTIKLER
  • INTERVJUER
  • KURS & VERKSTED
  • Redaksjonen
  • ARKIV
Menu

Kategori: nyhetsbrev

NAFKAMs pasientsikkerhetskonferanse 2025: vår arena for dialog?

Skrevet 11. november 20251. desember 2025 av Redaksjonen

Helseminister Jan Christian Vestre tok seg tid til å spille inn en hilsen til deltakerne på årets pasientsikkerhetskonferanse, som ble vist på storskjerm. Budskapet handlet om hvordan pasienter bør få mulighet til å ta «informerte valg» for egen helse. At helseministerens ansikt dukket opp på storskjerm på konferansen for utøvere av alternativ og komplementær behandling, kan ses som et lite, men betydelig skritt mot en anerkjennelse av at bransjen møter et behov i samfunnet. NAFKAMs tredje årlige konferanse gikk av stabelen 21. oktober, og NGF var tilstede.

skrevet av Marianne Winnæss

Et bredere perspektiv

I år fikk vi innblikk i hva som bidrar til pasientsikkerhet i behandling utenfor offentlig helsevesen fra flere perspektiver – med innlegg fra pasientorganisasjoner, et utvalg av utøverne og fra offentlige helse aktører.

Pasientorganisasjonene (Kreftforeningen og Revmatikerforeningen) la vekt på kunnskap og kommunikasjon, og viste til utstrakt bruk av alternativ og komplementær behandling blant sine medlemmer. Trygghet, mener de, henger sammen med utøverens utdanning, dokumentert forskningsbasert kunnskap, og ikke minst god kommunikasjon mellom behandler og pasient.

Jan Magne Tordenstjerne Sørensen fra Hvite Ørn holdt et sterkt personlig innlegg om betydningen av behandlingsmangfold i hans vei ut av en schizofreni diagnose. Han trakk frem både sjamanisme og alternativ psykoterapi som viktige støttespillere i hans prosess.

Akupunkturforeningen løftet fram sine egne etiske retningslinjer og kvalitetskrav – som de mener overgår kravene i alternativregisteret. De stiller også spørsmål ved alternativregisterets reelle betydning for pasientsikkerheten. At de likevel deltar på konferansen med både innlegg og representanter, tyder på at de ser på den som noe mer enn en samling om pasientsikkerhet – det er også en arena for fokus og fellesskap.

Carina Holandsli og Melinda Meyer representerte NFP med et innlegg om psykoterapeutenes perspektiv på pasientsikkerhet. Carina trakk fram felles verdier som utdanningskrav, faglig kompetanse, kontinuerlig faglig oppdatering (PFO), etikk, relasjon og kommunikasjon – og nevnte også arbeidet med å etablere et eget psykoterapi register.

deltakere fra NFP, Akupunkturforeningen og Masasjeforbundet i paneldebatt med Hvite Ørn og pasientforeningene

Dialog på dagsorden – men ikke i rommet

Til tross for relevante innlegg og brede perspektiver, ble publikum sittende og vente på en åpning for spørsmål. Selv paneldebatten var forbeholdt navn på talelisten – og bar preg av streng regi.

Arne Johan Norheim og Ola Lillenes fremfører deler av prof. psyk. Jan Ivar Røssbergs innlegg

Da allmennlege og universitetslektor Hedda Mørch, og overlege/professor i psykiatri Jan Ivar Røssberg (representert via en improvisert dialog mellom NAFKAMs Arne Johan Norheim og Ola Lillenes) la frem sitt «blikk» på alternativ behandling, steg temperaturen merkbart i rommet. Mange kropper vrikket på seg i stolene – men fortsatt ble ingen tilbudt mikrofonen.

Jan Ivar Røssberg skulle snakke om Hvordan styrke pasientsikkerheten for pasienter som oppsøker alternativ behandler for psykiske helseplager? Det var synd at han ble forhindret fra å delta, men ifølge NAFKAM hadde han oversendt innlegget sitt på forhånd. Den improviserte dialogen som erstattet innlegget, bygget på hans materiale.

Stemmer fra salen

Etter pausen på ettermiddagen tok konferansier Aslak Bonde grep. Han fikk med seg stemningen under legenes innlegg, og åpnet for spørsmål og innspill underveis i den resterende delen av programmet. Under Arne Johan Norheim presentasjon av resultatene fra NAFKAMs spørreundersøkelse, kom reaksjonene på løpende bånd.

Carina Holandsli fra NFP tok ordet og sa rett ut:

«Jeg skjønner godt at overlege Jan Ivar Røsseberg ikke tør å stille opp her i egen person, når han står for slike holdninger som fremvist!»

Hun tok et tydelig oppgjør med legenes fordomsfulle posisjon – og kritiserte legenes hentydning til å sidestille legesamtaler og psykoterapi.

«Bivirkning» – et uegnet begrep for samtaleterapi

Flere i salen påpekte at begrepet bivirkning, som NAFKAM fremhever som sentralt i pasientsikkerhetsarbeidet, ikke passer når man snakker om psykoterapi.

NAFKAM ønsker å etablere et «bivirkningsregister» som et tiltak for å styrke pasientsikkerheten for brukere av alternativ og komplementær behandling. Men verken svarene fra spørreundersøkelsen eller innleggene fra pasientorganisasjonene støtter at dette er et avgjørende grep.

Proffessor i NAFKAM, Arne Johan Norheim, uttrykte undring over svarene rundt registrering av “bivirkninger” i spørreundersøkelsen – og antydet at utøverne «ikke forstår hvor viktig dette er». NGF påpekte at “bivirkning” blir et litt fremmed, begrensende og lite relevant begrep for samtaleterapeuter – derfor er det også vanskelig å svare på spørsmål relatert til bivirkninger av terapi. NGFs medlemmer var blant de “beste i klassen” på svarprosent hos utøverorganisasjonene, som kan forklare de vage svarene på dette punktet. Risiko, eller skade – ble nevnt som begreper det er mer naturlig for oss å forholde oss til.

Arne Johan Norheim viser resultater fra spørreundersøkelsen

Paradokser, retorikk og definisjonsmakt

Det er et tankekors at NAFKAM fremhever behovet for informasjon om bivirkninger – samtidig som markedsføringsloven hindrer utøvere i å snakke om behandlingens ønskede effekt. Det å bruke samme språk om akupunktur, aromaterapi og psykoterapi gir også liten mening.

Helsemyndighetenes tilnærming til alternativ behandling bærer fortsatt preg av et risiko-perspektiv. Det provoserer når legene blander inn “farlige helse-trender på TikTok” og Mel Gibson i begrunnelsen av sin skepsis ovenfor alternativ behandling.

De som møter opp på NAFKAMs pasientsikkerhets konferanse, er de seriøse foreningene – de som tar pasientsikkerhet på alvor. Foreningene og utøverne tar like klart avstand fra helsepredikanter, influensere og kommersielle guruer som offentlig godkjent helsepersonell gjør. Men mens utøvere stadig må bevise sin seriøsitet, kan leger stigmatisere i vei basert på personlig oppfatning. Her ligger en skjevhet som ble veldig tydelig på konferansen: legene har fortsatt definisjonsmakten over hva som anses som «trygg behandling».

For oss betyr det at i tillegg til å forsette med forskning og dokumentasjon innenfor vår modalitet, og å delta på pasientsikkerhetskonferansen, kan det være et mål å komme i dialog med nettopp legene.

Anerkjennelse og dialog før mva fritak

Utøverorganisasjonene i alternativregisteret deler et felles mål om å bli regnet med i et bredere helseperspektiv. I år kom kampen om MVA-fritak i bakgrunnen for behovet for anerkjennelse, samarbeid og gjensidig respekt.

NAFKAM ønsker å holde seg utenfor politikk, men fungerer i praksis som en viktig brobygger mellom alternative/ komplementære utøvere og offentlig helse. Kanskje neste års agenda byr på fysisk tilstedeværelse av politikere? Det kunne vært spennende. Med litt mer åpenhet for innspill og spørsmål fra salen, og fortsatt takhøyde for uenighet og ulikheter, kan pasientsikkerhetskonferansen bli det vi trenger: en viktig arena for dialog.

 

Sommerhilsen fra styreleder

Skrevet 10. juli 202510. juli 2025 av Redaksjonen

Kjære medlem,

Isadora Pacheco-Rivas

Starten som ny styreleder har vært både spennende og hektisk, og jeg har fått mye energi av å sette meg inn i arbeidet til foreningen vår. Jeg er imponert over pågangsmotet til våre styremedlemmer: Ulrikke, Sissel, Roger, Kari og Elisabeth, og ikke minst varamedlemmene Marianne og Øystein. Selv om Marianne er vara, gjør hun en stor og viktig jobb med å forbedre kommunikasjonen vår og er også drivkraften bak dette nyhetsbrevet. Og en stor takk til Ingvild, vår administrasjonskonsulent, som har vært en uvurderlig støttespiller for meg i denne første perioden.

Nysgjerrighet og tydelighet

Som styreleder er jeg nysgjerrig, og tilhenger av tydelighet. Mitt største ønske er at vi i styret skal fortsette å gjøre en forskjell for dere, og at det merkes. Jeg bruker gjerne litt tid på å ta inn omgivelsene mine, og kan kanskje oppleves litt stille og tilbakeholdende i starten. Men antennene er tunet! Å ta ansvar faller meg naturlig, men jeg trives best når jeg kan dele ansvaret. Da jeg ble spurt om å være styreleder, takket jeg ja, med vissheten om at vi allerede har et engasjert og velfungerende team. Det som virkelig lokket meg var ønsket om å forstå foreningen bedre, og muligheten til å bidra i det viktige arbeidet vi gjør for gestalt miljøet.

Jeg gleder meg til høsten, og det videre arbeidet i NGF. Før jeg selv ble spurt om å være styreleder, var jeg ikke et spesielt engasjert medlem. Det er meningsfylt og givende, og enormt lærerikt å være engasjert i saker som påvirker arbeidsvilkårene til gestaltterapeuter i Norge. Derfor vil jeg nå oppfordre deg til å ta kontakt om du tenker at du kan bidra med noe. Det har virkelig gitt mersmak for meg å kunne påvirke saker direkte. Brenner du for noe på vegne av oss gestaltterapeuter, så hører vi gjerne fra deg. Det er alltid mer å ta tak i, enn vi har ressurser til.

NFP og andre prosjekter

Noe som opptar meg for tiden er samarbeidet vårt med NFP (Norsk Forbund for Psykoterapi). Jeg har deltatt i mitt første styremøte i NFP, og NFP er stadig diskusjonstema i styret i NGF. Det er viktig for meg å være tilstede på møtene og selv erfare hva som gjør at vi ønsker å melde oss ut av paraplyen vår. Dette styremøtet var i seg selv en interessant og til dels utfordrende opplevelse, og refleksjonene i etterkant tar jeg med meg til høstens samarbeidsmøte mellom alle foreningene i NFP. Forbundet er i en spennende prosess nå med å re-definere seg selv og sin relevans i dag.

Samtidig som enkelte temaer krever mye fokus, følger jeg spent med på prosjektene vi har gående. To ting jeg ser fram til i høst er den videre utviklingen av vår kommunikasjonsplattform, og NAFKAMs forskningsprosjekt på gestaltterapi i Norge. En spørreundersøkelse for å kartlegge vår praksis, og ikke minst – hvordan vi ivaretar våre klienters sikkerhet, skal distribueres til alle våre medlemmer. NGF har vært involvert i utformingen av spørsmålene i tett samarbeid med NAFKAM. Målet vårt med dette samarbeidet er å øke anerkjennelsen av gestaltterapi som et supplerende helsetilbud. NAFKAM gjør dette som et ledd i å øke tilgang på informasjon om pasientsikkerhet i alternativ behandling. Forskning er svaret på tillit fra det offentlige. Dette er en vivnn-vinn-vinn situasjon. Ditt svar på undersøkelsen når den kommer, blir essensielt for at vi skal få nok data og kunne bruke denne forskningen. Følg med i de kommende nyhetsbrevene for informasjon om hvordan du kan delta i undersøkelsen og for å få det endelige resultatet.

Tusen takk for nå, Ingvild – og velkommen til Annki

Vår kjære administrasjonskonsulent, Ingvild Rød, som gjennom mange år har vært et stødig nav for styret, avslutter i disse dager arbeidet for foreningen.

Hun har nøyaktig og lojalt sørget for at alt administrativt arbeid har vært på stell gjennom mange år, og besitter en unik evne til å forenkle komplekse økonomiske og juridiske problemstillinger, slik at alle – særlig styremedlemmer – kan forstå dem. I krevende situasjoner er hun en som holder hodet kaldt og bidrar med ro og klarhet.

Ingvild har vært drivkraften bak etablering av viktige kontrakter med samarbeidspartnere (som for eksempel advokat for klagesaker) og implementeringen av Styreweb. Hennes innsats har vært uvurderlig for å sikre at foreningens fundament står støtt når nye folk tar over verv og ansvar, ved blant annet å dokumentere detaljert rutiner og arbeidsoppgaver for rollen. I tillegg har hun bidratt til å heve kvaliteten på våre vedtekter og styringsdokumenter.

Det føles litt som å sykle uten støttehjul for første gang når Ingvild nå forlater styret etter så lang og tro tjeneste. Vi kommer til å savne hennes profesjonelle og varme ansikt utad, og hennes ro, erfaring og kunnskap i møte med styret. Tusen takk, Ingvild, for alt du har bidratt med!

Vi gleder oss til å fortsette arbeidet med vår nye administrasjonskonsulent – Annki Daudon. Annki har praktisert som gestaltterapeut siden 2007, og har erfaring med administrativt arbeid fra eget selskap, inkludert regnskap. Hun har også erfaring som styreleder i et boligsameie, og vet hvor viktig tett oppfølging er. Vi ønsker henne varmt velkommen i rollen som administrasjonskonsulent i foreningen.

I juli vil det være en overlapp mellom Annki og Ingvild for å sikre at hun kommer raskt ombord. Ingvild har også tilbudt seg å være tilgjengelig gjennom alle store hendelser i årshjulet, slik at Annki føler seg rustet til å ta over stafettpinnen.

God sommer – og en siste appell

Da gjenstår det for meg å ønske deg en riktig god sommer – med rom for tilstedeværelse, pust og gode øyeblikk, alene eller sammen med andre. Og som en siste appell fra meg; Vi setter pris på deg som medlem, du er en viktig del av vår forening og vi jobber for at du skal merke det. Har du tanker, spørsmål, ideer, eller lyst til å bidra i foreningens arbeid – med stort eller smått – så hører vi gjerne fra deg! Å jobbe som gestaltterapeut kan noen ganger være et ensomt yrke, og vi trenger et levende fellesskap. Det krever innsats fra alle. Men med bedre informasjonsflyt og økt fokus på kommunikasjon, håper vi i styret å legge til rette for flere gode møter og en sterkere opplevelse av tilhørighet. Sammen er vi best.

Varm hilsen fra Isadora

 

Bli med å forme fremtiden for gestaltterapi i Norge

Skrevet 10. juli 202514. juli 2025 av Redaksjonen

Noe av det viktigste som skal skje for NGF til høsten, er at NAFKAM gjennomfører en forskningsstudie på gestaltterapeutisk praksis i Norge – i samarbeid med Norsk gestaltterapeutforening. Prosjektet starter med en spørreundersøkelse som sendes ut til alle NGFs medlemmer. Studien vil kartlegge hvordan vi arbeider, hvem som kommer til terapi og hvilke utfordringer klientene bringer – slik vi terapeuter ser det.

Hva er NAFKAM?

NAFKAM – Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin – er etablert i samarbeid med Universitetet i Tromsø, og er på oppdrag fra Helsedirektoratet. Deres oppgave er blant annet å ha oversikt over forskning på alternativ og komplementær medisin. De overvåker – og forsker på – pasientsikkerheten i alternativ behandling. NGF er en godkjent forening i registeret for utøvere av alternativ behandling, derfor blir vi forsket på. Det skal gjennomføres en lignende studie på gestaltterapi i Nederland.

Da vi mistet mva-fritaket i 2021, bestemte myndighetene at all alternativ behandling skulle pålegges mva, som et tiltak for å begrense aktører som «utfører utrygge behandlingsmetoder.» Under påskuddet om å beskytte pasienter, ble tiltaket raskt og overkjørende implementert, istedenfor å initiere en opprydning i utøverregisteret og luke ut mindre seriøse utøvere.

Det viser seg i etterkant at selv om det har blitt færre aktører som en følge av mva innføringen, så har ikke folk mistet tillit til alternative behandlingsmetoder. Snarere tvert imot, ifølge NAFKAM.

Før var ordet alternativ belastende for en del av oss, nå er registeret til hjelp for å synliggjøre vår relevans ovenfor myndighetene.

Registeret ble opprettet i 2004, og er viktig for alle som trenger opplysninger om registrerte utøvere og om godkjente utøverorganisasjoner. Myndighetene er opptatt av å ivareta pasientvernet og forbrukerrettighetene for den som oppsøker en registrert alternativ behandler, noe registerordningen tilrettelegger for. Skal vi ha håp om å få tilbakeført mva fritaket, må vi kunne vise til at vi tar pasientvern og forbrukerrettigheter på høyeste alvor. Det gjør vi ved å være registrert, og ved å dokumentere vår praksis.

Dersom du er en av de mange som forlot registeret etter innføring av mva, kan tiden være inne for å revurdere akkurat det.

Et stort gjennomslag for faget vårt

Denne forskningen er en unik mulighet for medlemmer i NGF å styrke klientsikkerhet, kvalitetssikring og vår faglige anerkjennelse. Samarbeidet med NAFKAM startet under fjorårets pasientsikkerhetskonferanse på Gardemoen. NGF har jobbet tett med forskerne hos NAFKAM, og vi har fått betydelig innflytelse på utformingen av undersøkelsen. Vi er entusiastiske og ser på denne forskningen som et viktig steg mot økt anerkjennelse for gestaltterapi som fagfelt.

Uten ditt bidrag blir det ingen artikkel

NAFKAMs forskere er klare. Undersøkelsen er klar. Det som gjenstår, er datagrunnlaget – våre svar. For at denne forskningen skal bli publisert og få gjennomslag, trenger vi en høy svarprosent! Hver og en av oss teller – for å sikre at resultatene gir et troverdig bilde av praksisen vår. Selv om vi er størst av foreningene i NFP, er vi fortsatt en liten forening å regne. Høy deltakelse i spørreundersøkelsen blir avgjørende.

Derfor bør du delta:

  • Du bidrar til å dokumentere og synliggjøre gestaltterapi i Norge
  • Du er med på å styrke tillit og trygghet rundt vårt arbeid
  • Du gir viktig innsikt som kan løfte hele fagfeltet
  • Du viser ansvar og engasjement som gestaltterapeut

Hva skjer videre?

Undersøkelsen kommer til høsten og svarene dine behandles konfidensielt. Vi har jobbet mye med å gjøre undersøkelsen så enkel som mulig å svare på. Mer informasjon kommer før utsendelse.

Dette er ikke enda en spørreundersøkelse – det er en mulighet til å sette gestaltterapi på det forskningsfaglige kartet. Vi trenger din stemme.

Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål om undersøkelsen: styret@ngfo

Skrevet av Ulrikke Moen og Marianne Winnæss på vegne av NGF

 

Kommunikasjon i NGF

Skrevet 2. juli 202510. juli 2025 av Redaksjonen

Nyhetsbrevet du har mottatt nå er første utgave laget i et nytt verktøy som foreningen har investert i – for å gjøre kommunikasjon enklere, mer strømlinjeformet og effektivt. Målet vårt er å øke verdien av å være medlem, og et av tiltakene er å jevnlig levere relevant informasjon om hva som skjer av betydning for oss. Med en regelmessig informasjonskanal levert i innboksen, tenker vi at det blir lettere å følge med, lettere å la seg engasjere og å følge tråden i styrets arbeid.

Websiden vår, ngfo.no – trenger en solid oppgradering. En prosjektgruppe har begynt å jobbe med re-design av struktur. Kommunikasjonsbyrået Ålreite Folk jobber med å oppgradere NGFs grafiske profil, og websiden vil få ny visuell drakt. Vårt mål er å lansere nye sider i overgangen til nytt år 2026. Det er mye arbeid som skal gjennomføres på veien. Om du er interessert i å bidra inn i dette arbeidet, hører vi veldig gjerne fra deg. Vi trenger blant annet noen faste, kyndige synsere i en referansegruppe. Overordnet struktur er EN ting – innhold på de forskjellige undersidene noe annet. Er du god på tekst og/ eller SEO og har lyst til å engasjere deg i NGFs kommunikasjonsprosjekt? Ta veldig gjerne kontakt med oss.

Det redaksjonelle samarbeidet med NGI er igang, og  vi gjennomførte et felles informasjonsmøte på Litteraturhuset i Oslo i juni. Per Terje Naalsund fra NGI ga lytterne en introduksjon til gestaltterapiens utvikling og historie i Norge, og Marianne Winnæss fra NGF snakket om hvordan det er å være gestaltterapeut idag, og kort om foreningens formål. Oppmøtet var relativt beskjedent, men tilstedeværelsen er relevant. Vi synliggjør oss. Hvert møte, arrangement, uttalelse eller kampanje i det offentlige, etterlater spor. Vi ser fram til flere informasjonsmøter og andre felles tiltak for å løfte faget – sammen med Norsk Gestaltinstitutt.

Forskningen på gestaltterapi, som gjennomføres av NAFKAM (Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin) for tiden, kan bli et markant og viktig spor for oss. Du kan lese mer om hva forskningen går ut på i artikkelen i nyhetsbrevet. Her blir vi invitert til å vise fram vår kunnskap – og resultatet blir stående, uansett hvordan vi leverer.

Gestaltterapeuten.no lever – og brukes som platform for artiklene til nyhetsbrevet, enn så lenge. I tillegg er det vår eksisterende platform for fagartikler. Tidligere redaktør for gestaltterapeuten.no og årboka, Per Terje Naalsund, er nå redaktør for Gestalttidskriftet på NGI. Marianne Winnæss har tatt over ansvaret for gestaltterapeuten.no. NGF har løpende dialog med redaksjonsmiljøet på NGI, jobber med å finne gode redaksjonelle løsninger som på sikt gir fagmiljøet merverdi. Ønsker du å publisere en artikkel på gestaltterapeuten.no? Send en mail til redaksjonen@ngfo.no.

skrevet av Marianne Winnæss

TIDLIGERE UTGIVELSER
Du finner alle NGFs publikasjoner (årbøker, GESTALT, Gestaltterapeuten og NGF-blad) her

Søk i Gestaltterapeuten

Fra NGF

Årsmøte 2026
Hvem kan logge inn?
Årsmøte 2025, ekstraordinært
Kurs: SANSBAR og SANSEVAR RETREAT
Årsmøte 2025
  • NGF
  • Personvern
©2026 GESTALTTERAPEUTEN